Merchandising - jak go wykorzystać?

2019-01-24

Aby najlepiej wytłumaczyć, czym jest merchandising, nie wystarczy wspomnieć o poprawie wizerunku danej firmy. To przede wszystkim podnoszenie jej wartości. Dobrze zrealizowany merchandising sprawia, że klient w sklepie zostaje na dłużej, przeglądając znacznie więcej produktów. Wydłużony czas przebywania klienta w sklepie to główne założenie merchandisingu.


Jako klient często nawet nie wiesz, co robi z tobą merchandising http://oexcursor.pl/oferta/sales-marketing-services/merchandising/. Siłą rzeczy do sklepów chodzisz bardzo często. Nie musisz wcale kupować wciąż odzieży - wystarczy, że wyskoczysz po pieczywo czy mleko. To właśnie merchandising decyduje, które produkty znajdą się w zasięgu twojego wzroku i które będą ułożone tak, by łatwo było ci po nie sięgnąć. Z pewnością słyszałeś, że najtańsze towary są na dole. Merchandising wie, że… nie wszyscy lubimy się schylać. Sięgniemy więc po to, co jest wyżej - w tym wypadku: droższy produkt.


Merchandising - po co?


Celem każdego sprzedawcy jest wysoka sprzedaż. Merchandising ma mu w tym pomóc. Chodzi o to, by podejść do klienta we właściwy sposób. Nie tylko sprawić, by chciał wejść do sklepu, co często zawdzięczamy choćby odpowiedniej muzyce, ale także by dokonał jak największych zakupów. Sklep musi budzić nie tylko zaufanie, ale także ciekawość. Prawidłowo wykonany merchandising pokazuje klientowi potrzeby, o których już zdążył zapomnieć lub nigdy o nich nie myślał.


Ekspozytory


Merchandising w sklepach wykorzystuje ekspozytory do wystawienia produktów, które nie wymagają specjalnej, dodatkowej reklamy. Są znane i popularne wśród klientów danego sklepu. Niektóre marki zdobyły już zaufanie odbiorców i nie wymagają wiele pracy ze strony pracowników sklepu, by zeszły.


Miejsce dla drobnych produktów oraz rzeczy pierwszej potrzeby merchandising przewidział tuż przy kasie. Są to najczęściej produkty, które “szybko się nie zmarnują”, zatem czy ich potrzebujemy teraz, czy przydadzą się za jakiś czas, weźmiemy je. Bo warto je mieć, na wszelki wypadek.


Promocje w przejściu


Merchandising stawia na rozkładanie w szerokich przejściach między regałami produktów, na których sprzedaży zależy właścicielom sklepu. Jeśli są dobrze rozłożone i mają wyraźnie oznaczone ceny, to niemal pewne, że sprzedadzą się do ostatniej sztuki.


Pełne półki


Zapewne zauważyłeś, że nawet wtedy, gdy w sklepie jest mało towaru, jest on tak ładnie ułożony, by półki sprawiały wrażenie pełnych. Prawdą jest, że nigdy nie powinno zabraknąć towaru, bo to podważy zaufanie klienta. Merchandising jednak zakłada też pewnego rodzaju iluzję, przesuwając wszystko do przodu.


To nie wszystko. Prawidłowy merchandising przewiduje, by produkty, na których sklep najwięcej zyska (a więc te, które mają najwyższą marżę i są popularne wśród kupujących), znajdowały się zawsze na środku regału. Bardzo ważne jest, by były dobrze widoczne, więc merchandising przewiduje, by układać je po 3 produkty w każdej linii. Dzięki temu są dobrze widoczne dla klienta, a powierzchnia sklepowe wykorzystana jest do maksimum.


Materiały promocyjne


Na nic zda się promocja, jeśli klient się o niej nie dowie - to złota zasada, którą kieruje się dobry merchandising. Koniecznością są różnego rodzaju zawieszki, które mają wskazać klientowi produkt o niższej, promocyjnej cenie. Bardzo ważne jest, by była ona naprawdę dobrze widoczna. Klient sięga dokładnie po to, co jest bardziej widoczne - często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że tak naprawdę nie kupujemy najtańszego produktu, a oszczędność jest tylko pozorna.